درمان ریشه

ریشه دندان یکی از ارکان اصلی سلامت دندان محسوب می شود.اگر دندان را یک عضو زنده در بدن در نظر بگیریم ، می توان گفت به وسیله ریشه دندان است که سالم و بدون مشکل می توان از آن استفاده کرد.در گذشته به دلیل عدم افزایش علم و دانش دندانپزشکی و روش های درمانی ، دندان ها در صورت هرگونه مشکلی کشیده می شدند اما امروزه در صورت بروز آسیب به ریشه دندان می توان از روش های پزشکی پیشرفته همچون درمان ریشه دندان و یا عصب کشی استفاده نمود.اما این روش چیست و چگونه انجام می شود؟

درمان ریشه دندان و عصب کشی

پیش از آن که به این روش بپردازیم می بایست به این نکته اشاره کرد که عصب کشی و درمان ریشه دندان دو مقوله متفاوت هستند که گاها با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.روش عصب کشی روشی است که ریشه دندان که به فک متصل است به صورت کامل جدا می شود و این روش به نوعی یکی از روش های درمان ریشه دندان محسوب می شود.

عصب کشی دندان به این شکل صورت می گیرد که پس از خارج کردن ریشه ، فضای خالی آن تمیز شده و آماده پر کردن جهت جلوگیری از ورود میکروب و باکتری که سبب عفونت می شود ، خواهد شد.بنابراین با استفاده از این روش ارتباط دندان با بدن به طور کامل قطع شده و دندان بدون عصب هایی که به وسیله آن در صورت آسیب های دندانی دچار درد احساس می شد به حیات خود ادامه می دهد.این موضوع به این دلیل انجام می شود که وجود دندان آسیب دیده از نظر عصب ها همچنان زیبایی خود را در دهان دارا بوده و کشیدن آن باعث از بین رفتن زیبایی می شود.

اعصاب دندان چیست؟

این که چه زمانی نیاز به عصب کشی و درمان ریشه دندان می باشد بر می گردد به شرایط مغز دندان یا همان پالپ مغز دندان کلیه رگ ها و عصب هایی است که دندان بوسیله آن ها به حیات خود ادامه می دهد و یا احساس درد و... را انتقال می دهد که به صورت یک حفره در داخل دندان بوده و به وسیله سیستم عصبی و رگ ها به ریشه دندان و سپس ریشه دندان به سایر عصب های داخل فک متصل هستند.در صورتی که مغز دندان دچار آسیب و یا پوسیدگی شود عصب های آن فرامین درد را به مغز منتقل و می توان متوجه خطر و مشکل جدی در دندان شد.در صورت هرگونه آسیب و پوسیدگی به دندان احتمال از بین رفتن مغز دندان زیاد بوده و بهترین راه درمان آن درمان ریشه دندان و یا عصب کشی می باشد.

عصب کشی

دلایل و علائم ایجاد آسیب به مغز دندان

ایجاد هرگونه اسیب و عفونت در مغز دندان که با درد های مقطعی و دائمی همراه است به نوعی شروع پیام های مشکلات دندانی فرد محسوب می شود.با مراجعه به دندانپزشکی و عکس برداری از دندان ها می توان میزان آسیب به مغز دندان را مشاهده و اقدامات لازم را دندانپزشک برای درمان آن لحاظ نماید.

این مشکل عموما به دلیل ایجاد پوسیدگی و عدم رعایت مسائل بهداشت دهان و دندان به وجود می آید که با عفونت همراه می باشد.از دیگر علائم و نشانه های آسیب و عفونت مغز دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشانه های عفونت دندانی

• درد مختصر یا شدید به خصوص در شب

• ایجاد درد در هنگام جویدن غذا و یا نوشیدن مایعات سرو یا گرم

• ایجاد تغییر رنگ در مینای دندان (تیره شدن یا سیاه شدن دندان)

• لق شدن دندان

• ایجاد تورم در لثه های منتهی به دندان عفونی شده

• چرکی شدن لثه ها و احساس درد در غدد لنفاوی

• و...

نشانه های ایجاد مشکل در مغز دندان و ریشه ممکن است در اوایل این اتفاق گذرا و مقطعی باشد و به مرور افزایش یابد.در صورت افزایش میزان عفونت در مغز دندان کلیه عصب ها از بین رفته و تصور بر این می رود که با عدم ایجاد درد مشکل دندان شما برطرف شده است اما باید به این موضوع دقت شود که در صورت به وجود آمدن این اتفاق ، عفونت در حال ورود به داخل کانال های دندان شما و وخیم تر شدن آن می باشد.

درمان ریشه دندان شامل چه مراحلی می باشد؟

عموما دندانپزشک ها برای درمان ریشه دندان این کار را به 4 قسمت متفاوت تقسیم می نمایند.پیش از انجام عکسبرداری های مورد نیاز از وضعیت دندان نیاز می باشد تا پزشک بر اساس آن بتواند بهترین روش درمان ریشه دندان را اجرا نماید. در مرحله اول می بایست به وسیله ایجاد حفره به مغز دندان دسترسی پیدا کرد.این کار با ایجاد بی حسی انجام می شود و کلیه پوسیدگی های سطحی برداشته تا دسترسی به مغز دندان راحت تر صورت گیرد.در صورت وجود عفونت در محل ایجاد سوراخ می بایست آن ها را تخلیه نمود.

پس از انجام این کار و در مرحله بعدی اقدام به تعیین طول رشته می شود.در این مرحله بررسی های لازم جهت عدم وجود هرگونه عفونت و یا پوسیدگی انجام و در صورت وجود آن ها تخلیه می شود. اگر عفونت به ریشه دندان ها نفوذ کرده باشد می بایست از داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده گردد.به منظور تخلیه کامل ترشحات عفونی دندان می بایست در همین حالت طبق نظر پزشک چند ساعت یا چند روز باقی مانده تا آماده پر شدن شود.

در مرحله بعد دندان آماده پر شدن و اقدامات لازم جهت درمان ریشه دندان خواهد شد.این کار نیز با کمک ماده بی حسی انجام می شود.با استفاده از مواد مخصوصی که جهت پر کردن دندان استفاده می شود ، به طور کامل محل تخلیه شده پر خواهد شد.

در مرحله آخر که به ترمیم دندان معروف است ، مینای دندان با توجه به ایجاد پوسیدگی که از قبل پیدا کرده است می بایست مجددا احیا شود. این کار به کمک روکش های مخصوص که ترکیبی از مواد فلزی و پرسالین می باشد انجام خواهد شد.این کار باعث می شود دندان به فرم طبیعی خود در آمده و اثری از درمان ریشه دندان یا عصب کشی در آن وجود نداشته باشد.

درمان ریشه دندان

هزینه درمان ریشه دندان

یر اساس شرایطی که دندان فرد دارد و تعداد دندان هایی که نیازمند به درمان هستند ، هزینه درمان ریشه دندان یا هزینه عصب کشی محاسبه می شود. برای تخمین هزینه عصب کشی نیاز به موارد مختلفی از جمله نوع دندان (برای مثال هزینه عصب کشی دندان آسیا با سایر دندان ها متفاوت است) می باشد که پز از بررسی و معاینه دندانپزشک مشخص می گردد.همچنین مواد مصرفی از جمله مواد پر کننده و ترمیم دندان بر اساس نوع و جنس دارای قیمت متفاوتی هستند که در هزینه عصب کشی و درمان ریشه دندان تاثیر دارد.سایر مواردی که در این مقوله تاثیر گذار است کلینیک و تخصص دندانپزشک ، میزان عفونت و... می باشد.

در پایان می بایست به این نکته اشاره کرد که امروزه به دلیل عدم مراقبت های لازم از دندان جهت ایجاد آسیب به آن ها ، انجام درمان ریشه دندان و عصب کشی یکی از رایج ترین خدمات دندانپزشکی ها محسوب می شود که البته نیازمند تخصص و مهارت دندانپزشک متخصص دارد.شما می توانید جهت مشاوره و یا تعیین وقت قبلی جهت درمان ریشه دندان و انجام عصب کشی با کارشناسان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر حیدری در ارتباط باشید.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید