ایمپلنت فوری دیجیتال جدیدترین روش کاشت دندان

چند سالی اس که یکی از بهترین روش‌های بازگشت دندان‌های افتاده، ایمپلنت دندان بوده است که با توجه به مزایای بسیار زیادی که این روش دارد، بسیاری از افراد از این روش تاکنون استفاده کرده‌اند. به مرور زمان هرچه شاهد پیشرفت علم پزشکی بودیم تغییرات زیادی در روش انجام و همچنین متریال به کار رفته در آن به وجود آمد. در این مسیر بیشتر مشکلات و عوارض آن حل و ایمپلنت دندان به یکی از بهترین روش‌های ترمیمی دندان‌ها مبدل شده است.


امروزه شاهد یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های این روش درمانی یعنی ایمپلنت دیجیتال هستیم که به سبب آن می‌توان انجام این روش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین عوارض انجام داد. قبل از اینکه در خصوص این روش توضیحاتی ارائه شود، به طور مختصر در خصوص ایمپلنت دندان توضیحاتی ارائه می‌کنیم.


روش ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان روشی است که می‌توان دندان‌هایی از جنس آلیاژ تیتانیوم مینا دندانی مشابه با دندان‌های طبیعی را جایگزین دندان‌های طبیعی افتاده کرد. با توجه به این که آلیاژ به کار رفته در ریشه ایمپلنت دندان دارای سازگاری با بدن انسان است، بدن آن را پس نمی‌زند و همچون ریشه طبیعی دندان می‌توان آن را با استخوان فک پیوند زد.


برای انجام این روش نیاز به شکافتن لثه‌ها و کاشت این آلیاژ داخل استخوان فک است که پس از اتمام روند بهبودی، این ریشه مصنوعی به طور کامل به فک استخوان پیوند و جوش می‌خورد و همانند دندان‌های طبیعی در دهان مستحکم خواهد شد. البته برای انجام این کار نیاز به بررسی بافت تراکم استخوان های فک بوده که در صورت تحلیل رفتن استخوان فک نیاز به انجام پیوند استخوان برای انجام صحیح ایمپلنت دندان است.


ایمپلنت دندان


افرادی که دچار لق شدن دندان‌ها می‌شوند و مجبور به کشیدن آن‌ها هستند، قطعا از نظر ظاهری و زیبایی و همچنین خوردن غذا دچار مشکلاتی می شوند که با انجام این روش ترمیمی می‌توانند دندان‌هایی همچون دندان‌های طبیعی خود را جایگزین نمایند. ایمپلنت دندان بر اساس فرم دندان‌ها و نیاز فرد دارای طراحی مختلفی است که دندانپزشک بر اساس شرایط موجود و نیاز بیمار می‌تواند از هر یک از آن‌ها استفاده کند. این طراحی‌ها عبارتند از:


طراحی میکروسکپی ایمپلنت دندان

در این روش آلیاژی که نقش ریشه دندان را دارد بر اساس محل قرارگیری می‌توان تغییراتی در آن اعمال شود. به طور مثال در محلی که نیاز به سطح تماس بیشتری از آلیاژ با استخوان فک است، می‌توان برای بزرگ‌تر شدن آلیاژ از روش اضافه کردن تیتانیوم به صورت اسپری یا اضافه کردن موادی همچون هیدروکسی آپاتیت برای اتصال محکم‌تر استفاده کرد. در مواقعی هم نیاز به کاهش حجم آلیاژها برای قرارگیری بهتر ایمپلنت دندان در دهان هستیم که می‌توان برای انجام این کار از روش اسید زدن بر سطح ایمپلنت بهره برد. به این روش‌ها طراحی میکروسکپی گفته می‌شود که دندانپزشک بر اساس شرایط می‌تواند اقدام به انجام آن کند.


طراحی ماکروسکپی ایمپلنت دندان

طراحی ماکروسکپی روشی است در شرایط خاص همچون بعد از کشیدن دندان، هنگامی که دسترسی به ریشه دندان مقدور نیست و نیازمند کنار زدن لثه‌ها برای کشیدن دندان‌ها است و همچنین در مواقعی که برای کشیدن دندان‌ها نیاز به تراش استخوان فک جهت جدا ساختن آن از دهان است، استفاده می‌شود. این روش در دو مدل استوانه‌ای و مخروطی قابل انجام خواهد بود.


به طور کلی آنچه که از پیش به آن اشاره شد، این است که این روش‌ها هر کدام به مرور زمان دچار تغییر و تحولاتی در شیوه انجام و متریال به کار رفته در آن ها شد که بهبود و تغییرات زیادی را در ایمپلنت دندان به وجود آورد. امروزه شاهد انواع برند های معتبر ایمپلنت دندان هستیم که هریک از آن ها دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی هستند که این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل عدم یکسان بودن هزینه ایمپلنت دندان در دندانپزشکی های است. به جز موارد اشاره شده امروزه از روش‌های جدیدی برای ایمپلنت دندان استفاده می‌شود که موضوع اصلی این مقاله بوده و آن هم ایمپلنت فوری دیجیتال است.


ایمپلنت فوری دیجیتال


ایمپلنت فوری دیجیتال چیست؟

در این روش مهم ترین تغییرات نسبت به روش عادی افزایش سرعت کاشت ایمپلنت دندان بدون نیاز به هرگونه شکافتن لثه ها و یا بخیه می باشد. انجام بسیاری از مراحل ساخت ایمپلنت فوری دیجیتال با استفاده از تجهیزات کامپیوتری و اسکنر های دقیق انجام می شود که دارای دقت بسیار بالا در ساخت ایمپلنت دندان متناسب با شرایط دهان فرد است. برای انجام این کار نیاز است یک روز قبل از مرحله کاشت فرد در دندانپزشکی حضور پیدا کند تا اسکن های لازم توسط کامپیوتر از دهان فرد گرفته شود و ایمپلنت دندان ساخته شود. از دیگر ویژگی های این روش می توان به ساده تر کردن مراحل ساخت ایمپلنت دندان برای دندانپزشک اشاره کرد که دو روش مذکور ماکروسکپی و میکروسکپی که نیازمند دقت بالای دندانپزشک می باشد، عملا در این روش به دست کامپیوتر انجام خواهد شد.


با توجه به این که این روش نسبتا روشی جدید می باشد، نیاز به تخصص و مهارت دندانپزشک جهت اجرا می باشد و پس از ساخت در یک جلسه می توان اقدام به کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت فوری دندان نمود. البته پیش از انجام این کار معاینات لازم چهت تراکم بافت استخوانی بیمار و همچنین اطمینان از عدم عفونت در محل اجرای ایمپلنت دندان توسط دندانپزشک می بایست انجام شود.


مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان نیز دقیقا بعد از این روش می بایست انجام شود تا جراحی با موفقیت همراه باشد. علاوه بر این متقاضی پس از انجام ایمپلنت فوری دیجیتال می بایست جهت چکاپ و معاینه های دوره ای در زمان های مقرر شده به دندانپزشک خود مراجعه نماید.


آیا ایمپلنت فوری دیجیتال دارای عوارض می باشد؟

در این روش همچون سایر روش های جراحی مشابه با ایمپلنت دندان، در صورت اجرای صحیح و اصولی تنها شاهد ایجاد تورم مختصر و یا درد کوتاه مدت هستیم که در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.در مقاله عوارض ایمپلنت دندان به طور کامل توضیحاتی در این خصوص داده شده است که می توانید به آن مراجعه نمایید. ایمپلنت فوری دیجیتال به خصوص برای فک پایین دارای عملکرد و موفقیت بسیار بالایی می باشد و می تواند بهترین جایگزین برای روش های قدیمی تر باشد.

شما برای استفاده از ایمپلنت فوری دیجیتال با بهترین کیفیت و برترین روش اجرا می‌توانید از خدمات کلینیک دندان‌پزشکی دکتر مصطفی حیدری در گیشا استفاده کرده تا تجربه‌ای متفاوت را از دندانپزشکی و ایمپلنت داشته باشید.


اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید