بررسی معایب و عوارض لمینت دندان

لبخندی با دندان های زیبا و منظم آرزوی هر فردی است و بسیاری از افراد به دنبال رسیدن به این موضوع هستند.وجود دندان های زرد ، نا منظم بودن آن ها و سایر مسائل سبب ایجاد شکل و شمایل ناخوشایند در زیبایی افراد می شود.امروزه با برخی از روش های زیبایی همچون لمینت دندان ، کامپوزیت دندان ، بلیچینگ دندان و... می توان شاهد دندان هایی سفید و منظم بود.دندان ها به مرور زمان بر اثر عدم رسیدگی دچار تغییر رنگ و نا منظم بودن می شوند و این موضوع برای هر فردی ممکن است رخ دهد.به همین دلیل راهکار هایی همچون لمینت دندان امروزه توسط دندانپزشکان متخصص انجام می گیرد که با استفاده از این روش و مراقبت های مورد نیاز بعد از لمینیت دندان می توان تا سال ها شاهد دندان های مرتب و سفید بود.


در این مقاله قصد داریم به معایب و عوارض لمینت دندان بپردازیم تا با آگاهی کامل در صورت نیاز اقدام به انجام لمینتن دندان نمایید.


روش انجام لمینت دندان

به صورت کلی با استفاده از این روش می توان به کمک لایه نازکی از جنس سرامیک و چسباندن آن بر روی دندان ها ظاهر دندان را تغییر داد.پیش از انجام این کار دندانپزشک اقدام به بررسی و معاینه دندان ها نموده و در صورت هرگونه مشکل اعم از عفونت ، خرابی دندان و... ابتدا اقدام به حل آن ها نموده سپس لایه بسیار نازکی از مینای دندان را تراشیده و دندان ها را آماده چسباندن لمینت های از قبل آماده شده می کنند.


آنچه که درباره این روش و سایر روش های زیبایی از جمله کامپوزیت دندان و... مطرح است ، وجود معایب و عوارض آن ها می باشد که ممکن است هر فرد با آن مواجه گردد.در ادامه به معایب و عوارض لمینیت دندان خواهیم پرداخت:

لمینت دندان


معایب لمینت دندان چیست؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که انجام این کار حتما به وسیله دندانپزشک متخصص و کلینیک های معتبر دندانپزشکی انجام گیرد.چنانچه این کار توسط افراد نا بلد و غیر متخصص صورت گیرد احتمال بروز آسیب های جدی برای فرد وجود خواهد داشت.همچنین پیش از انجام این کار می بایست معاینات کاملی بر روی دندان ها و لثه ها انجام گیرد تا از سلامت آن ها اطمینان حاصل گردد.هرگونه وجود مشکل در لثه ها و دندان ها پس از انجام لمینت دندان منجر به ایجاد آسیب های بیشتر خواهد شد.بنابراین این روش همانقدر که سبب زیبایی دندان و منظم و سفیدی آن ها می شود ، در اثر عدم اصول و موارد مورد نیاز ممکن است سبب آسیب های جدی به فرد گردد.


معایب لمینت دندان عبارتند از:

• ایجاد مشکلات و حساسیت های دندانی از جمله حساسیت به سرما و گرما در برخی از افراد و کم شدن مقاومت دندان ها

• ایجاد تراش سطح مینای دندان که این موضوع غیر قابل بازگشت می باشد و در صورتی که قصد برداشتن لمینت را داشته باشید ظاهر اولیه دندان ها تغییر خواهد کرد.

• هزینه لمینت دندان نسبت به سایر روش ها از جمله کامپوزیت دندان ، بلیچینگ و... بیشتر است.

• در صورتی که لمینیت دندان دچار ترک یا آسیب شود قابل ترمیم نبوده و می بایست مجددا روند لمینیت انجام گیرد.

• ایجاد تغییر رنگ وینر لمینت ها با گذشت زمان و در صورت عدم مراقبت های بعد از لمینت دندان

• ایجاد شفافیت و سفیدی بسیار زیاد و مصنوعی در برخی از مدل های لمینت دندان


شایان ذکر است روش های دیگری به جز لمینت دندان وجود دارد که علاوه بر هزینه کمتر ، روش انجام ساده و بدون ایجاد آسیب به دندان ها موجود است که بهترین آن کامپوزیت دندان می باشد. افرادی که ممکن است نظرشان در رابطه با این روش ها با گذشت زمان تغییر کند ، بهتر است از روشی همچون کامپوزیت دندان استفاده نمایند که در آن روش نیازی به تراش مینا دندان وجود ندارد.مقاله مقایسه لمینت دندان با کامپوزیت دندان به طور کامل در ارتباط با این موضوع توضیح داده است.


عوارض لمینت دندان

در صورتی که روند انجام این کار توسط دندانپزشک و کلینیک های دندانپزشکی معتبر انجام گیرد و علاوه بر این مراقبت های بعد از لمینت دندان به درستی صورت گیرد ، این روش دارای کمترین عوارض و مشکلات می باشد.از مهم ترین عوارضی که پس از لمینت دندان شاهد ان هستیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.ایجاد پوسیدگی دندان ها زیر لمینت در صورت عدم مراقبت اصولی

2.به وجود آمدن بیماری هایی نظیر پریودنتال ، عفونت لثه ها

3.تحلیل رفتن لثه ها که در اثر بروز آن شاهد افتادن دندان ها و در نتیجه نیاز به انجام روش هایی همچون ایمپلنت دندان می باشد.

و...

عوارض لمینت دندان


جلوگیری از بروز عوارض لمینت دندان

راهکارهایی به منظور جلوگیری از بروز عوارض این روش وجود دارد که پس از انجام لمینیت دندان می بایست نسبت به انجام اصولی آن ها پرداخت.از جمله این نکات ترک سیگار و دخانیات ، عدم مصرف مواد غذایی سفت و یا مواد غذایی که سبب تغییر رنگ لمینت می شود ، انجام نکات بهداشتی از جمله مسواک ، نخ دندان و... به صورت اصولی می باشد.


همانطور که گفته شد قیمت لمینت دندان نسبت به سایر روش ها بدلیل نیاز به انجام مراحل خاص همچون تراش دندان ، قیمت ونیر لمینت و... بیشتر می باشد و همانند روش های دیگر نیز این روش بدون ایراد و مشکل نمی باشد.اما انجام این کار توسط کلینیک های دندانپزشکی معتبر می تواند این اطمینان را به فرد بدهد که با کمترین عوارض و معایب همراه می باشد.مهارت دندانپزشک برای انجام روش های زیبایی همچون لمینت دندان حرف اول را می زند.بنابراین پیش از هرچیز ، در انتخاب کلینیک دندانپزشکی معتبر جهت انجام این روش اطمینان حاصل نمایید.


در پایان اگر قصد انجام لمینت دندان و یا سایر روش های زیبایی مانند کامپوزیت دندان ، بلیچینگ و... را داشته باشید ، می توانید جهت انجام این کار و یا تعیین وقت قبلی جهت مشاوره با کارشناسان ما در کلینیک دکتر حیدری در ارتباط باشید.


اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید